WM–21 Sólyom

A WM–21 Sólyom a Weiss Manfréd Művek 1937-ben kifejlesztett csillagmotoros, kétfedelű közelfelderítő repülőgépe, melyet a Magyar Királyi Honvéd Légierő rendszeresíett és használt a második világháború időszakában.

 

Harci alkalmazása

A Magyar Királyi Honvéd Légierő a háború kezdetén első vonalbeli feladatokra használta a típust. A második világháború első bevetéseinek egyikét is Sólymokkal hajtották végre a Kassa elleni bombatámadás után, 1941. június 27-én reggel, miután a válaszcsapás megtörtént, WM–21-esel szálltak fel és végeztek felderítést. A háború előre haladtával a gép egyre elavultabb lett a kor többi repülőgépéhez képest. Az ukrajnai hadjárat első hónapjaiban legalább 25 gép veszett oda. Ezek és a hasonló veszteségek vezettek oda, hogy a gépeket visszarendeljék a frontról. A kiesett gépeket először He 46, majd később Fw 189 típusokkal pótolták.

Története
A repülőgépet a Weiss Manfréd Művekben sorozatban gyártott WM K–14 csillagmotorhoz tervezték. A gép fejlesztéséhez a tervezők, Halász Andor, Hoff Miklós és Samu Béla WM–16 Budapest és a Fokker CVD felderítő repülőgépeket vették alapul. A WM–21-nél kiemelt figyelmet fordítottak az áramvonalazásra, így a szárnytartó dúcok bekötései és a futóművek is áramvonalas burkolatot kaptak. A WM–16 Budapesttől eltérően a Sólyom törzse karcsúbb lett, a törzs rétegeslemez borítást kapott. Mikor megtörténtek a csapatpróbák és a repülőgépet megfelelőnek találták és 128 gépre adtak megrendelést. Weiss Manfréd gyár nem rendelkezett megfelelő gyártó kapacitással, ezért a WM–21-est gyártották az ország több gyárában is. A Weiss Manfréd gyár 43, a MÁVAG 43, a győri Magyar Vaggon és Gépgyár pedig 42 darabot gyártott.
Szerkezet

A WM–K14 erős és megbízható motor volt, ami megfelelt a fémszerkezetű repülőgépek mozgatásához. A sárkány szerkezetet a WM–16 építése során nyert tapasztalatokat felhasználva alkották meg, de az acélcsővázas Sólyom komoly előrelépést mutatott. Módosították a törzset, a felső szárnyat, a hátsó vezérsíkokat, a futóműveket pedig áramvonalas burkolattal látták el. A szárnyprofil NACA 2415, a szárny rétegeslemez borítású. Futóműve hagyományos, hárompontos. A hagyományos farokfutó helyett fémből épült fékszánkót építettek be. A motor mögött bombarekeszt alakítottak ki, mely 1 és 10 kg-os bombák szállítására volt alkalmas, összesen 120 kg bombaterheléssel. A gép kétszemélyes kialakítású, két kormánnyal felszerelve, így iskolagépként is használható volt. A hátsó üléshez géppuskaállványt szereltek, melyet használaton kívül a törzsbe lehetett behajtani. A géppuskaállványra 34 M típusú Gebauer-géppuskát rögzítettek. A törzs felső részén, a motor mögött két beépített 26/31 M géppuska helyezkedett el.

 

Típusváltozatok

 

A6M-1

Motor: Mitsubishi MK2 Zuisei 13, 14 hengeres csillag, teljesítménye 780 Le
Max. seb. 513 km/h 3600m magasan
Fegyverzet: 2x7,7mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 2x30 kg vagy 2x60 kg bomba

A6M-2, Modell 21 (Pearl Harbour megtámadásának idején volt rendszeresítve kb. 400 példányban.)

Motor:Nakajima NK1C Sakae 12, 14 hengeres csillag 940 Le teljesítménnyel.
Max. seb. 533 km/h 4550m magasan
Fegyverzet: 2x7,7mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 2x30 kg vagy 2x60 kg bomba

A6M-2N-11 és 21 Úszótalpas változat,

Motor:Nakajima NK1C Sakae 12, 14 hengeres csillag 940 Le teljesítménnyel.
Max. seb. 435 km/h 5000m magasan
Fegyverzet: 2x7,7mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 2x30 kg vagy 2x60 kg bomba

A6M-3 Modell 22, az utolsó 12,00m-es fesztávval épített változat.

Motor: Nakajima NK1F Sakae 21, 14 hengeres csillag, teljesítménye 1130 Le
Max. seb. 537 km/h 6000m magasan
Fegyverzet: 2x7,7mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 2x30 kg vagy 2x60 kg bomba,

A6M-3 Modell 32, az első 11,00m-es fesztávval épített változat.

Motor: Nakajima NK1F Sakae 21, 14 hengeres csillag, teljesítménye 1130 Le
Max. seb. 542 km/h 6000m magasan
Fegyverzet: 2x7,7mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 2x30 kg vagy 2x60 kg bomba

A6M-5 Modell 52,

Motor:Nakajima NK1F Sakae 21, 14 hengeres csillag, teljesítménye 1130 Le
Max. seb: 565 km/h 6000m magasan
Fegyverzet: 2x7,7mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 2x30 kg vagy 2x60 kg bomba

A6M-5c Modell 52c,

Motor:Nakajima NK1F Sakae 21, 14 hengeres csillag, teljesítménye 1130 Le
Max. seb: 565 km/h 6000m magasan
Fegyverzet: 3x13,2 mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 4x30 kg nem irányítható rakéta, bomba 0 kg

A6M-6c Modell 53c,

Motor: Nakajima NK1P Sakae 31A, 14 hengeres csillag, teljesítménye 1130 Le, metanol
befecskendezéssel 1210 Le
Max. seb:542 km/h 6400m magasan
Fegyverzet: 3x13,2 mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 2x60 kg vagy 1x250 kg vagy 1x500 kg bomba, 4x30 kg nem irányítható rakéta

A6M-8

Motor: Mitsubishi MK8P Kinsei 62, 14 hengeres csillag, teljesítménye 1560 Le
Max. seb:573 km/h 6000m magasan
Fegyverzet: 2x13,2 mm géppuska, 2x20mm gépágyú, 2x60 kg vagy 1x500 kg bomba, 4x30 kg nem irányítható rakéta

A 13,2mm-es géppuskákból kettőt a szárnyakban, egyet opcionálisan a törzsben helyeztek el.

A különböző változatok hatótávolsága 1380 km-től 3105 km-ig terjedt.(Az utóbbi póttartállyal, ami akár 10-12! órás repülési időtartamot jelent ha gazdaságos sebességgel repült!)

vissza-->